IT projektledare till Strängnäs kommun

Uppdraget avser projektledning med särskilt uppdrag att genomföra upphandling och implementering av e-tjänsteplattform i fyra Mälarkommuner (4M), Strängnäs, Eskilstuna, Enköping och Västerås verksamheter.

Målsättningen är att projektledaren ska driva processen från upphandlingsförberedelser till implementering i nära samarbete med respektive kommuns representanter och referensgrupper samt med stöd av en separat upphandlingskonsult och testledare.

Rollen kräver kunskap om upphandling enligt LOU, erfarenhet av att leda digitaliseringsprojekt i offentlig sektor och en förmåga att navigera mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Konsulten i fråga ska vara självgående och ha god kännedom om kommunal förvaltning.


Följande arbetsuppgifter ingår:

  • Ta fram projektplan utifrån beslutat projektdirektiv
  • Leda och samordna aktiviteter inom projektet.
  • Koordinera insatser från referensgrupper (exempelvis verksamhetsrepresentanter, IT-specialister och informationssäkerhetsexperter).
  • Samarbeta med upphandlingskonsulten för att genomföra själva upphandlingsprocessen.
  • Samordna testledaren i framtagning och genomförande av tester för att kvalitetssäkra e-tjänsteplattformen.
  • Rapportera löpande till styrgruppen samt kommunicera status och framsteg till alla intressenter.
  • Ta fram en slutrapport för projektet
  • Projektet ställer höga krav på struktur, driv och förmåga att hantera komplexa processer där flera parter är involverade.

Krav

  • Mycket hög kompetens inom området projektledning inom digitalisering.
  • God erfarenhet att driva och leda komplexa projekt/initiativ inom kommunal sektor med mycket hög kvalitet
  • God förmåga att navigera mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter.
  • God förmåga att kommunicera komplex information på ett tydligt och lättillgängligt sätt till olika intressenter, både muntligt och skriftligt.
  • Vara lösningsfokuserad och drivas av att lösa komplexa organisatoriska och tekniska frågor.
  • Erfarenhet av att på ett strukturerat sätt samordna olika intressenter, exempelvis verksamhets- och IT-representanter, i stora och komplexa projekt.
  • Erfarenhet av upphandling enligt LOU.
  • Kunskap och förståelse för styr – och samverkansmodell Pm3
  • Minst tre (3) års erfarenhet avseende liknande uppdrag i närtid

Start: 2025-03-01, om inte annat särskilt överenskommes.
Längd: 18 månader med option på förlängning
Omfattning: 100%

Kontakt

Är detta uppdrag för dig?

Skicka ansökan