![](https://www.nikita.se/wp-content/uploads/2016/05/Nikita-6-1.jpg)
IT projektledare till Strängnäs kommun
Uppdraget avser projektledning med särskilt uppdrag att genomföra upphandling och implementering av e-tjänsteplattform i fyra Mälarkommuner (4M), Strängnäs, Eskilstuna, Enköping och Västerås verksamheter.
Målsättningen är att projektledaren ska driva processen från upphandlingsförberedelser till implementering i nära samarbete med respektive kommuns representanter och referensgrupper samt med stöd av en separat upphandlingskonsult och testledare.
Rollen kräver kunskap om upphandling enligt LOU, erfarenhet av att leda digitaliseringsprojekt i offentlig sektor och en förmåga att navigera mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Konsulten i fråga ska vara självgående och ha god kännedom om kommunal förvaltning.
Följande arbetsuppgifter ingår:
- Ta fram projektplan utifrån beslutat projektdirektiv
- Leda och samordna aktiviteter inom projektet.
- Koordinera insatser från referensgrupper (exempelvis verksamhetsrepresentanter, IT-specialister och informationssäkerhetsexperter).
- Samarbeta med upphandlingskonsulten för att genomföra själva upphandlingsprocessen.
- Samordna testledaren i framtagning och genomförande av tester för att kvalitetssäkra e-tjänsteplattformen.
- Rapportera löpande till styrgruppen samt kommunicera status och framsteg till alla intressenter.
- Ta fram en slutrapport för projektet
- Projektet ställer höga krav på struktur, driv och förmåga att hantera komplexa processer där flera parter är involverade.
Krav
- Mycket hög kompetens inom området projektledning inom digitalisering.
- God erfarenhet att driva och leda komplexa projekt/initiativ inom kommunal sektor med mycket hög kvalitet
- God förmåga att navigera mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter.
- God förmåga att kommunicera komplex information på ett tydligt och lättillgängligt sätt till olika intressenter, både muntligt och skriftligt.
- Vara lösningsfokuserad och drivas av att lösa komplexa organisatoriska och tekniska frågor.
- Erfarenhet av att på ett strukturerat sätt samordna olika intressenter, exempelvis verksamhets- och IT-representanter, i stora och komplexa projekt.
- Erfarenhet av upphandling enligt LOU.
- Kunskap och förståelse för styr – och samverkansmodell Pm3
- Minst tre (3) års erfarenhet avseende liknande uppdrag i närtid
Start: 2025-03-01, om inte annat särskilt överenskommes.
Längd: 18 månader med option på förlängning
Omfattning: 100%